Informacje

Darmowa komunikacja przekona kobiety do transportu publicznego?

Fot. AP Photo/ Yirmiyan Arthur via qz.com

Wśród pasażerów komunikacji miejskiej w Delhi kobiety stanowią zaledwie 33%. Wiele mieszkanek 26-milionowej metropolii stroni od publicznych autobusów i metra, a w konsekwencji ma ograniczony dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej. Jednak wiele kobiet woli słono płacić za prywatnych przewoźników lub nie podróżować po mieście niż narażać się na molestowanie. Dlatego rząd Indii wprowadzi darmową komunikację miejską dla kobiet. Czy podobne inicjatywy wspierające bezpieczeństwo kobiet mają szansę powstać na Bliskim Wschodzie, aby przeciwdziałać molestowaniu w Kairze, Damaszku, Bejrucie?

Indyjski rząd planuje wprowadzić darmowe przejazdy autobusami i metrem dla kobiet w stolicy kraju, Nowym Delhi. Projekt darmowej komunikacji miejskiej dla wszystkich pasażerek wart około 101 milionów dolarów ma zostać wdrożony w przeciągu najbliższych trzech miesięcy. Według ministra Arvinda Kejriwala, drugiego najważniejszego urzędnika w indyjskiej stolicy, kobiety stanowią zaledwie 33% osób podróżujących komunikacją publiczną w Nowym Delhi, co znacznie utrudnia im dostęp do rynku pracy, edukacji i usług opieki zdrowotnej.

Jak twierdzą komentatorzy, pierwszym powodem, dla którego mieszkanki Delhi unikają podróżowania zatłoczoną komunikacją miejską, była podwyżka cen usług transportu miejskiego z 2017 roku, która najmocniej uderzyła w uboższe grupy społeczne, a przede wszystkim w marginalizowane kobiety o niższych zarobkach. Drugim powodem tak niskiej statystyki jest brak bezpieczeństwa zarówno wewnątrz pojazdów, jak i na przystankach oraz dworcach w stolicy Indii. Nieustająca obawa przed molestowaniem i nagabywaniem, na które narażone są pasażerki przepełnionych autobusów i wagonów metra, skutecznie odstrasza dużą część kobiet przed korzystaniem z tego rodzaju usług.

“Kobiety czekające na przystankach autobusowych borykają się ze wszystkimi rodzajami problemów związanych z bezpieczeństwem” – mówił Amit Bhatt, dyrektor organizacji pozarządowej World Resources Institute (WRI), zajmującej się między innymi bezpieczeństwem komunikacyjnym w Indiach. – “Gdy kobieta w autobusie staje w obliczu nękania, nie może liczyć żaden na mechanizm dochodzenia swoich praw” – dodał aktywista. W badaniach przeprowadzonych w 2012 roku w Delhi przez UN Women aż 95% respondentek potwierdziło, że nie czuje się bezpiecznie w miejscach publicznych w stolicy kraju. Dodatkowo aż 51% badanych mężczyzn zamieszkałych w Nowym Delhi przyznało się do nękania kobiet.

Nowe Delhi – miasto liczące ponad 26 milionów mieszkańców – od kilku lat nazywane jest indyjską “stolicą gwałtu”. W 2012 roku doniesienia o gwałcie i morderstwie dokonanym w autobusie na uczennicy wywołały masowe protesty w kraju. Także pięć lat później, kiedy Thomson Reuters Foundation przygotowała ranking najniebezpieczniejszych miast na świecie, indyjska metropolia ex aequo z brazylijskim Sao Paulo zdobyła haniebny tytuł najgorszego miasta pod względem przemocy seksualnej oraz napastowania kobiet. Badania dowiodły także, że miasto jest czwartym najgorszym wielkim ośrodkiem miejskim pod względem dostępu do edukacji, prawa do korzystania z ziemi czy usług finansowych dla kobiet.

W uzasadnieniu dla wprowadzenia darmowej komunikacji władze Delhi nie odwołały się bezpośrednio do kwestii bezpieczeństwa mieszkanek miasta. Mimo to rządzący podjęli również decyzję o zainstalowaniu w Delhi jeszcze w tym tygodniu 70 000 kamer, a wkrótce kolejnych 150 000 urządzeń monitorujących ulice. Ponadto w stolicy kraju już funkcjonują wagony metra przeznaczone wyłącznie dla kobiet, które znaleźć można w każdym składzie delijskiego publicznego przewoźnika.

Mimo starań władz, nowy projekt w transporcie publicznym Delhi nie zyskał aprobaty działaczy miejskich oraz mieszkanek. “Trzeba myśleć o całej trasie podróży, a nie tylko o metrze. W pierwszej kolejności musimy wziąć pod uwagę, jak bezpieczne lub niebezpieczne są chodniki i jak wygląda droga na stację metra. – mówił Dinesh Mohan, specjalista do spraw transportu w Indyjskim Instytucie Technologii w Delhi. – “Jeśli ten pomysł ma służyć podniesieniu bezpieczeństwa kobiet, ich doświadczenie pewności w poruszaniu się po mieście musi być ciągłe. Bezpieczeństwo nie może zaczynać się i kończyć na metrze” – dodał Mohan. Również część kobiet wyraziła w mediach społecznościowych swoją dezaprobatę dla pomysłu rządu widząc w tym zabiegu próbę zdobycia większej ilości głosów wśród mieszkanek stolicy.

Czy Waszym zdaniem takie rozwiązania miałyby szansę funkcjonować w krajach arabskich, w Egipcie, Libanie czy Maroku? Spotkaliście się z innymi inicjatywami podnoszenia bezpieczeństwa kobiet w krajach, gdzie żyją muzułmanie? Dajcie koniecznie znać w komentarzach!

Jeśli macie ochotę poczytać więcej na ten temat, zajrzyjcie do tekstów na portalach Quartz, India Today oraz BBC News.

Reklamy

2 myśli na temat “Darmowa komunikacja przekona kobiety do transportu publicznego?

  1. Widzę tu chęć zmian. One nie nadejdą jutro ani nawet pojutrze. I to powinny być głównie zmiany w męskiej mentalności. Kobiety nie powinny „chować się” za „barykadami” ze specjalnych wagonów czy klubów „tylko dla kobiet”. To mężczyźni na cąłym świecie (tak, to nie tylko problem tego złego Islamu czy Indii) powinni wiedzieć, że wymuszony stosunek jest gwałtem a dotykanie, gwizdanie czy proponowanie seksu jest molestowaniem. Tak po prostu. Niestety nawet na „postępowym” Zachodzie kultury gwałtu nie udało się wykorzenić.Czeka nas wszystkich jeszcze mnóstwo, mnóstwo pracy. Z drugiej strony miliony Kobiet nie chcą i nie mogą czekać. Chcą być bezpieczne tu i teraz. I mają do tego pełne prawo. Nie tylko w metrze, ale również na chodniku, rowerze czy w autobusie. W pubie, na imprezie czy wtedy, kiedy wracają późno do domu. Zawsze, I im też trzeba jakoś pomóc.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s